نبرد بالابالا و تحقیر انگلیسی‌ها

راوی: مهدی کاسی

بنا بر گزارش عهدواره هنر و رسانه جنگل؛ مهدی کاسی فعال فرهنگی و پژوهشگر، در گفت‌وگو با ما گفت: «در دوران هفت‌ساله نهضت جنگل رشت و انزلی چند بار بین قوای جنگلی‌ها و دشمنان دست‌به‌دست می‌شود. انگلیسی‌ها برای عزیمت از گیلان به انزلی در منطقه «بالا بالای منجیل» به جنگلی‌ها برخورد می‌کنند. این منطقه جز سرحدات جنوبی‌ نیروهای نهضت جنگل بود. آنها با تهدید و تطمیع و حتی پیشنهاد رشوه، می‌خواهند از منطقه عبور کنند که میرزا کوچک خان جنگلی به آنها اجازه عبور نمی‌دهد.»

مهدی کاسی در ادامه می‌گوید: «نباید فراموش کنیم که انگلیسی‌ها از به‌روزترین تجهیزات رزمی دوران جنگ جهانی اول مثل شصت‌تیر، هواپیماهای بمب‌افکن، زره‌پوش برخوردار بودند و جنگلی‌ها از تفنگ‌ها سرپر و ته‌پر استفاده می‌کردند که برای استفاده از  آنها در هر مرحله باید باروت را می‌کوبیدند. مازور یا تفنگ‌های فشنگی، مجهزترین ابزار جنگی جنگلی‌ها بود. انگلیسی‌ها مواضع جنگلی‌ها را بمباران می‌کنند و هم‌زمان درگیر جنگ زمینی با آنها می‌شوند. با وجود زره‌پوش‌ها ارتش انگلیس در جنگ چریکی از جنگلی‌ها شکست می‌خورد و دوباره میرزا کوچک خان تماس می‌گیرند.»

مهدی کاسی، راوی جنگل از این مکالمه به‌عنوان مکالمه‌ای برای شروع تحقیر دشمن توسط میرزا یاد می‌کند و می‌گوید: «میرزا به آنها می‌گوید که به منجیل برگردید و از آنها غرامت سنگینی (چیزی حدود ۵۰۰ هزار تومان) می‌گیرد و به ‌آنها می‌گوید حالا ۲۰۰ نفر ۲۰۰ نفر سوار کشتی شوید.»

بخش‌هایی از گفته‌های «مهدی کاسی»  راوی جنگل  را درباره این موضوع با هم می‌بینیم.

 

انتهای پیام/