میرزا و قحطی بزرگ

راوی: مهدی کاسی

بنا بر گزارش عهدواره هنر و رسانه جنگل؛ مهدی کاسی فعال فرهنگی و پژوهشگر، در گفت‌وگو با ما گفت: «ارتش انگلیس برای تأمین مایحتاج رزمندگان خود در جنگ جهانی اول، اختیار انبار غلات کشور را در دست گرفت. در آن زمان سازوکار حکومتی مثل سازمان غله یا وزارت بازرگانی وجود نداشت. آمار رسمی برای پایش سهم مأموران انگلیسی در دسترسی نبود. انگلیسی‌ها با احتکار و خرید غلات قحطی ساختگی در کشور به وجود آوردند. دو سال قحطی که عکس‌ها و تصاویر زیادی از آن در کتاب رضا قلی مجد با عنوان «قحطی بزرگ» وجود دارد.»

مهدی کاسی در ادامه می‌گوید: «میرزا کوچک در این سال‌ها حکومت می‌کند. مردم را از قحطی دورنگه می‌دارد. مرحوم آیت‌الله مدرس در نامه‌ای به میرزا کوچک خان از او برای کمک به مردم تهران، تقاضای کمک می‌کند. میرزا کوچک خان ۵۰۰ خروار برنج جمع‌آوری و روانه تهران می‌کند.»

مهدی کاسی؛ روای جنگل صحبت‌هایش درباره قحطی بزرگ جنگ جهانی اول را با این جملات ادامه می‌دهد: «در آن سال‌ها ۲ تا ۹ میلیون نفر، جان خود را در کشور بر اثر گرسنگی و بیماری از دست می‌دهند. این رقم معادل ۵۰ درصد از جمعیت آن زمان کشور است. این تراز در هیچ کشوری وجود ندارد. بیشترین تلفات جنگ جهانی متعلق به کشورهای روسیه و آلمان است که به ترتیب ۱۱ و ۸ میلیون نفر کشته داده‌اند. تعداد کل کشته‌شدگان جنگ جهانی دوم در حدود چهل میلیون نفر بود.»

بخش‌هایی از گفته‌های «مهدی کاسی»؛  راوی جنگل  را درباره این موضوع با هم می‌بینیم.

 

انتهای پیام/