میرزا و تماس تلفنی با لنین

راوی: مهدی کاسی

بنا بر گزارش عهدواره هنر و رسانه جنگل؛ مهدی کاسی فعال فرهنگی و پژوهشگر، در گفت‌وگو با ما گفت: «یکی از مشخصات اصلی نهضت جنگل مراودات مستقیم میرزا کوچک خان جنگلی با چهر‌ه‌های تراز اول دنیاست. بعد ازهم‌پاشیده شدن روسیه تزاری انقلاب اکتبر ۱۹۱۷ در روسیه، لنین بر سرکار آمد. با روی کار آمدن لنین، جمهوری‌های متعددی در شوروی به وجود آمد. دولت متزلزل مرکزی در ایران و انقلاب روسیه باعث شد که بخشی از نیروهای روسیه از کشور خارج شوند. در این زمان در منطقه گیلان و مازندران استقلال نسبی به وجود آمده بود.»

مهدی کاسی در ادامه می‌گوید: «دولتی که با روی کار آمدن لنین در اتحاد جماهیر شوروی به وجود آمد، هنوز با بحران‌هایی مثل حوادث سیبری  و دیوارهای آهنین استالین روبرو نشده بود و شعارهای  مردم روسیه مبتنی بر حقوق برابر  افراد، آزادی بشریت بود. این شعارها در راستای اهداف جنگلی‌ها به نظر می‌رسید. لنین در  پیغامی از میرزا می‌خواهد که در گسترش عدالت به او کمک کند.»

مهدی کاسی راوی جنگل درباره ماجرای تماس تلفنی لنین و میرزا کوچک خان می‌گوید: «میرزا از رشت به انزلی می‌رود. در یک کشتی تماس تلفنی با لنین انجام می‌دهد و پیش‌شرط‌هایی برای او می‌گذارد مثل حفظ تمامیت ارضی ایران و عدم تبلیغ مرام اشتراکی (کمونیستی_سوسیالیستی) در کشور.»

بخش‌هایی از گفته‌های «مهدی کاسی»؛  راوی جنگل  را درباره این موضوع با هم می‌بینیم.

 

انتهای پیام/