روزنامه جنگل؛ اعلان‌نامه‌ای برای مردم

راوی: وارث

بنا بر گزارش عهدواره هنر و رسانه جنگل؛ «وارث» راوی جنگل می‌گوید: «میرزا حسین‌خان کسمایی اهل‌قلم بود. در برخی از نقل‌قول‌ها آمده است که به هشت زبان زنده دنیا تسلط داشت. بر خلاف تصور برخی که جنگلی‌ها را افرادی بی‌سواد می‌دانستند در بین سران نهضت جنگل افرادی بودند که به علوم روز  و فقه هم‌زمان اشراف داشتند. میرزا حسین‌خان کسمایی پیشنهاد می‌دهد که اعلان نامه‌ای از فعالیت‌های جنبش جنگل برای مردم ایجاد شود و همین زمینه را برای انتشار «روزنامه جنگل» به وجود آورد.»

روزنامه جنگل در بر اساس اسناد به‌دست‌آمده تا امروز، نشریه جنگل در سه دوره منتشر شد. دورۀ نخست آن سال اول: (۲۰ خرداد ۱۲۹۶ تا ۶ خرداد ۱۲۹۷) در ۳۱ شماره به چاپ رسید دورۀ دوم آن سال دوم: (۱۳ مرداد ۱۲۹۷ تا ۱۶ دی ۱۲۹۷) در ۴ شماره و دوره سوم سال چهارم (۱۰ تیر ۱۲۹۹ تا ۴ مرداد ۱۲۹۹) نیز در ۵ شماره منتشر شد.

تا به امروز هیچ شماره‌ای از سال سوم نشریه به دست نیامده است و گمان نزدیک به‌یقین آن است که اساساً هیچ شماره‌ای از نشریه در سال سوم سال ۱۲۹۸ خورشیدی منتشر نشده است و تحریریه روزنامه، وقفه یک‌ساله در انتشار نشریه را در شمار دوره انتشار آن به‌حساب آورده و ازاین‌رو در دوره سوم انتشار آن، در شناسنامه نشریه عنوان «سال چهارم» را قید کرده‌اند. [۱]

منبع:

[۱] ‏به کوشش هادی میرزانژاد موحد؛ ویراستار بهنام رمضانی نژاد، روزنامه جنگل سال ۱ تا ۴ (۴۰) شماره ۲۰ خرداد ۱۲۹۶-۴مرداد ۱۲۹۹ (رشت: فرهنگ ایلیا، ۱۳۹۵)، ۱۳.

بخش‌هایی از گفته‌های «وارث»؛ راوی جنگل  را درباره این موضوع با هم می‌بینیم.

 

انتهای پیام/