دولت‌هایی که در طول انقلاب جنگل در ایران روی کار آمدند

بنا بر گزارش عهدواره هنر و رسانه جنگل؛ در طول هفده ماهۀ انقلاب جنگل تعداد شش دولت در ایران دولت مرکزی را اداره می‌کردند. درباره دولت‌هایی که در طول انقلاب جنگل در ایران روی کار آمدند، بیشتر بدانیم.

ناصر عظیمی دوبخشری در کتاب «جنبشی که به انقلاب تبدیل شد؛ از مبارزه علیه اشغالگران تا تأسیس جمهوری در گیلان»، می‌نویسد: «با پیروزی انقلاب جنگل در ۱۴ خرداد ۱۲۹۹ دولت وثوق‌الدوله قدرت در ایران را به عهده داشت. لیکن در کمتر از یک ماه سقوط کرد و جای خود را در ۱۲ تیر ماه همان سال به دولت مشیرالدوله داد. در پنج آبان ۱۲۹۹ سپهدار اعظم رشتی (فتح الله اکبر ) جای مشیرالدوله را گرفت و اسناد نشان می‌دهد که او به صورت هیستریک با جنگلی‌ها دشمنی می‌کرد. او تا اسفندماه ۱۲۹۹ نخست وزیر بود. سیدضیاءالدین طباطبایی در پنج اسفند ۱۲۹۹ پس از کودتای سوم حوت که به همراه رضاخان، سردار سپه رهبری آن را به عهده داشتند، جانشین سپهدار رشتی شد. سرانجام بعد از رفتن سیدضیاء الدین، دولت قوام‌السلطنه در ۱۴ خرداد ۱۳۰۰ خورشیدی یعنی درست در سالگرد انقلاب جنگل و در آستانه ورود حیدرخان سكان دولت ایران را به عهده گرفت. دولت او تا دی ماه ۱۳۰۰ یعنی زمانی که انقلاب جنگل دیگر سرکوب شده بود، بر سر کار ماند و سپس جای خود را به کابینه حسن پیرنیا داد.[۱] (نک: زاوش، ۱۳۷۰).

 

منبع

ناصر عظیمی دو بخشری‏. جنبشی که به انقلاب تبدیل شد از مبارزه علیه اشغالگران تا تاسیس جمهوری در گیلان. رشت: انتشارات سپیدرود به سفارش حوزه هنری گیلان، ۱۳۹۹.

[۱] ‏همان، ۲۸۳.

 

انتهای پیام/