جریان سیاسی ملی _ مذهبی در جنبش جنگل

راوی: عباس نعیمی

بنا بر گزارش عهدواره هنر و رسانه جنگل؛ عباس نعیمی جامعه‌شناس و پژوهشگر، در گفت‌وگو با ما گفت: «در کتاب جریان‌شناسی جنبش جنگل که در سال ۱۳۹۱منتشر شده است، عنوان کرده‌ام که اساساً جنبش جنگل، یک جنبش یک‌دست نیست؛ پس استفاده از عباراتی ازاین‌دست که جنبش جنگل، ملی‌گرا، تجزیه‌طلب، مذهبی، غیرمذهبی یا محلی است؛ عبارت‌هایی غیردقیق هستند.»

عباس نعیمی در ادامه می‌گوید: «ایده اصلی قابل دفاع این است که جنبش جنگل نه‌تنها یک جنبش یک‌دست نیست؛ بلکه از جریان‌های متعدد سیاسی تشکیل شده است که به‌صورت ریگ‌های روان، گاه به هم می‌پیوندند و ائتلاف دارند و گاهی گسست دارند.»

عباس نعیمی، راوی جنگل از وجود حداقل سه جریان سیاسی ملی _مذهبی، عمل‌گرا و چپ در جنبش جنگل نام می‌برد و می‌گوید: «ملی‌گرایان مذهب اندیش یا مذهب باور یکی از جریان‌های سیاسی مهم در جنبش جنگل هستند. این افراد خواهان حفظ تمامیت ارضی در ابران هستند. آنها در برابر قشون‌کشی خارجی‌ها و پدیده استعمار می‌ایستند و باورهای مذهبی و شیعی دارند. جریان مؤسسین جنبش جنگل و به طور مشخص میرزا کوچک خان به این جریان تعلق دارند. این افراد  به استبداد دولت مرکزی و ساختار غیرعادلانه فضای ایران آن عصر معترض هستند. باورهای مذهبی در قالب نواندیشی شیعی در میان آنها وجود دارد. همان‌طور که میرزا کوچک از الگویی چون امام سوم شیعیان برای غنا بخشیدن به مبارزات خود یاد می‌کند.»

بخش‌هایی از گفته‌های «عباس نعیمی»؛  راوی جنگل  را درباره این موضوع با هم می‌بینیم.

 

انتهای پیام/